Феномен коротких видео в интернете: причины популярности, тенденции в производстве и способы использования для продвижения
УДК 32.019.51:304
Малинин И.И., Карякин Д.И. Феномен коротких видео в интернете: причины популярности, тенденции в производстве и способы использования для продвижения // Дискурс-Пи. 2025. Т. 22. № 1. С. 191-208. DOI: 10.17506/18179568_2025_22_1_191.
В статье авторы анализируют феномен коротких видео как инструмента агитации и пропаганды, а также коммерческого продвижения товаров и услуг. Рассматривается история визуальной коммуникации, а также современное положение дел на рынке интернет-продвижения, включая особенности конкретных площадок для публикации коротких видео. Авторами исследуются особенности восприятия аудиторией коротких видео, причины успеха короткого формата у широкой аудитории, а также формулируются конкретные рекомендации для специалистов, которые планируют использовать видео-коммуникацию в своей профессиональной деятельности. Актуальность исследования обусловлена динамичностью развития рынка интернет-продвижения в целом в мире, и особенно на территории Российской федерации в следствие «передела рынка» после начала Специальной военной операции (февраль 2022): часть интернет-площадок перестала функционировать, в связи с чем авторы и заказчики видеоконтента вынуждены искать новые способы продвижения, в числе которых находится такой инструмент, как производство и публикация коротких вертикальных (снятых в режиме портрета) роликов разнообразной тематики.
In this article, the authors explore the phenomenon of short videos as tools for agitation, propaganda, and commercial promotion of goods and services. The article examines the history of visual communication, highlighting the characteristics of cinema and photography. In addition to that, it delineates the current landscape of the Internet promotion market, including specific platforms for publishing short videos. The authors present their research illustrating audience perceptions of short videos and discuss the factors contributing to the format’s widespread appeal; furthermore, they provide practical recommendations for professionals intending to utilize video communication in their work, which makes this material valuable for a diverse range of researchers: content creators, political strategists, and Internet marketers among others. This research is particularly relevant since the Internet promotion market is dynamically developing, and especially within the territory of the Russian Federation following the onset of the Special Military Operation in February 2022. This situation has led to a redistribution of the market, with some platforms ceasing operations and prompting content creators and clients to seek new promotional avenues. Among these are short vertical videos across various topics – be it advertising, entertainment, or political messaging. Recognizing this shift, Internet platforms are adapting their functionality to better serve both audiences and content creators, by facilitating convenient consumption of video content. Therefore, this phenomenon should be analyzed within the context of advancing information technology – a consideration fully addressed by the authors.
пропаганда, визуальная коммуникация, производство видео, информационные технологии, воздействие на общественное мнение
propaganda, visual communication, video production, information technology, impact on public opinion